CZECH TOURISM TURISTICKÉ REGIONY TR 14  SEVERNÍ MORAVA A SLEZSKO TR 13  STŘEDNÍ MORAVA TR 12  JIŽNÍ MORAVA TR 11  VYSOČINA TR 10  VÝCHODNÍ ČECHY TR 09  ČESKÝ RÁJ TR 15  KRKONOŠE TR 08  ČESKÝ SEVER TR 07  SEVEROZÁPADNÍ ČECHY TR 06  ZÁPADOČESKÉ LÁZNĚ TR 05  PLZEŇSKO TR 04  ŠUMAVA TR 03  JIŽNÍ ČECHY TR 02  STŘEDNÍ ČECHY TR 01  PRAHA PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY
Fulltext
Neděle 15.06.2025
  TOP 20  
  Databanka akcí
 
  KULTURNÍ, ZÁBAVNÍ A SPOTŘEBNÍ VYŽITÍ  
  Sportovní aktivity
Kultura
Zábava
Nákupy
 
  DOPRAVNÍ DOSTUPNOST A MÍSTOPIS  
  Dopravní dostupnost
Místopis
Přírodní zajímavosti
 
  POZNÁVACÍ CESTOVNÍ RUCH  
  Technická pamětihodnost
Církevní památka
Archeologie
Kultura
Lidová architektura
Hrady a zámky
Městské zajímavosti
Židovské památky
Ostatní
 
  LÁZEŇSTVÍ A WELLNESS  
  Lázně
Wellness
 
  ORGANIZACE CESTOVNÍHO RUCHU  
  Organizace cestovního ruchu
 
  SPORT  
  Letectví
Zimní sporty
Vodní sporty
Cykloturistika
Pěší turistika
Ostatní
 
  UBYTOVÁNÍ, STRAVOVÁNÍ, SERVIS NA CESTÁCH  
  Ubytování
Stravování
Gastronomie
Servis na cestách
Mapy
Web kamera
 
Království perníku

Historie perníkářských forem

Dokonale řezané desky z 2. poloviny 17. století a částečně i začátku 18. století vynikají vysokou uměleckou hodnotou. Jsou dílem profesionálních řezbářů a sloužily pravděpodobně pro tvarování marcipánu. Dokonalá propracovanost negativního reliéfu těchto barokních forem svědčí o tom, že formy tvořili řezbáři barokních soch, kteří perfektně znali detaily dobového oděvu, květin, zbraní apod. a dovedli to také vyjádřit v negativním provedení. O profesionalitě těchto tvůrců svědčí i kompozice a pózy zobrazovaných postav. Toto období je vrcholem řezbářství perníkářských forem a této úrovně již nikdy v budoucnu nebylo dosaženo.

Řezba forem na marcipán a perník (tzv. reliéfní negativní řezba) měla a má, jako každé jiné řemeslo svůj systém neopominutelných základních postupů a principů. Je to především dodržování systému tzv. plánů, tj. hloubkových rovin řezby. Prvním plánem je vybrání obrysu postavy do určité vyhovující hloubky. V této druhotné ploše jsou již plasticky vyřezány hlavní prvky postavy nebo zobrazovaného předmětu, což tvoří druhý plán. Na povrchu tohoto druhého plánu jsou pak zhotoveny detaily a ozdoby. Tento systém plánů byl sice pro řezbáře závazný, ale jeho použití bylo rozmanité a dynamické. Zvláštní důraz bylo nutno klást na to, aby nebyly příliš velké hloubkové rozdíly mezi jednotlivými částmi formy. Nedodržení této zásady by se pak projevilo při pečení, neboť nestejně silné části perníku by se různě propekly. Některé části by byly připálené a jiné nedopečené. Skloubení této zásady s protichůdným požadavkem na správné prostorové zobrazení postavy či předmětu (systémem plánů) pak činí z řezání forem specializovanou část řezbářského řemesla.

Vývoj řezby forem v 17. století a používané motivy
Desky dochované z tohoto období jsou ukázkou virtuózní barokní negativní řezby. Ve své době byly používány k formování marcipánu, jenž díky své vynikající modelační schopnosti dovoluje vyniknout i těm nejjemnějším detailům Náměty řezeb odrážejí prostředí své doby. Jsou to většinou náměty duchovní, náboženské, vladařské figury, postavy dam a kavalírů, lovecké a milostné scénky.

Vývoj řezby forem v 18. století a používané motivy
Od počátku 18. století se charakter řezby pozvolna mění. Znalost a ovládnutí řemesla zůstává zachována, vyhraňuje se však charakteristická podoba forem, už příliš neovlivněná tvorbou soch a reliéfů. Mizí jemnost a individualita obličejů figur a řezbář se více přiklání k ustáleným figurám. Jednotlivé plány jsou přísně rozlišené. Z námětů řezeb mizí postavy šlechticů a vladařů, milenecké páry mají lidový, či měšťanský oděv. Zlidověl i repertoár náboženských témat. Ikonografie se však obohacuje o motivy plodnosti, ochranné, či erotické. Nově se také objevují drobnější motivy, sloužící jako drobné dárky z poutí.

Vývoj řezby forem v 19. století a používané motivy
Koncem 18. století a ve století 19. se řezbou forem nezabývali jen specializovaní řemeslníci. Formy si zhotovovali také perníkáři sami s větší či menší znalostí řezbářských postupů a principů. Zvláště ke konci 19. století se lze setkat i s řezbou neumělou až diletantskou. Námětový repertoár řezbářských figur se úží, figury jsou v provedení hrubší a rozsah použitých řezbářských nástrojů se zmenšuje. Námětově je ikonografický obsah motivů chudší, a i povědomí o jednotlivých významech pozvolna mizí. Objevují se však i nová soudobá témata, jako např. mašinka, vlak apod.
Copyright 1998-2025 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
1 PRAHA
2 STŘEDNÍ ČECHY - ZÁPAD
3 STŘEDNÍ ČECHY-JIHOVÝCHOD
4 STŘEDNÍ ČECHY - SV - POLABÍ
5 JIŽNÍ ČECHY
6 ŠUMAVA - VÝCHOD
7 CHODSKO
8 PLZEŇSKO
9 TACHOVSKO - STŘÍBRSKO
10 ZÁPADOČESKÝ LÁZEŇSKÝ TR
11 KRUŠNÉ HORY - ZÁPAD
12 KRUŠNÉ HORY
13 ČESKÉ STŘEDOHOŘÍ-ŽATECKO
14 DĚČÍNSKO A LUŽICKÉ HORY
15 MÁCHŮV KRAJ
16 LUŽICKÉ HORY A JEŠTĚD
17 FRÝDLANTSKO
18 JIZERSKÉ HORY
19 ČESKÝ RÁJ
20 KRKONOŠE - ZÁPAD
21 KRKONOŠE - STŘED
22 KRKONOŠE - VÝCHOD
23 PODZVIČÍNSKO
24 KLADSKÉ POMEZÍ
25 HRADECKO
26 ORLICKÉ HORY A PODORLICKO
27 PARDUBICKO
28 CHRUDIMSKO - HLINECKO
29 SVITAVSKO
30 VYSOČINA
31 MORAVSKÝ KRAS A OKOLÍ
32 BRNO A OKOLÍ
33 PODYJÍ
34 LEDNICKO - VALTICKÝ AREÁL
35 SLOVÁCKO
36 STŘEDNÍ MORAVA - HANÁ
37 ZLÍNSKO
38 BESKYDY A VALAŠSKO
39 OBLAST OSTRAVSKO
40 OBLAST POODŘÍ
41 OPAVSKÉ SLEZSKO
42 TĚŠÍNSKÉ SLEZSKO
43 OBLAST JESENÍKY