CZECH TOURISM TURISTICKÉ REGIONY TR 14  SEVERNÍ MORAVA A SLEZSKO TR 13  STŘEDNÍ MORAVA TR 12  JIŽNÍ MORAVA TR 11  VYSOČINA TR 10  VÝCHODNÍ ČECHY TR 09  ČESKÝ RÁJ TR 15  KRKONOŠE TR 08  ČESKÝ SEVER TR 07  SEVEROZÁPADNÍ ČECHY TR 06  ZÁPADOČESKÉ LÁZNĚ TR 05  PLZEŇSKO TR 04  ŠUMAVA TR 03  JIŽNÍ ČECHY TR 02  STŘEDNÍ ČECHY TR 01  PRAHA PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY
Fulltext
Pondělí 09.06.2025
  TOP 20  
  Databanka akcí
 
  KULTURNÍ, ZÁBAVNÍ A SPOTŘEBNÍ VYŽITÍ  
  Sportovní aktivity
Kultura
Zábava
Nákupy
 
  DOPRAVNÍ DOSTUPNOST A MÍSTOPIS  
  Dopravní dostupnost
Místopis
Přírodní zajímavosti
 
  POZNÁVACÍ CESTOVNÍ RUCH  
  Technická pamětihodnost
Církevní památka
Archeologie
Kultura
Lidová architektura
Hrady a zámky
Městské zajímavosti
Židovské památky
Ostatní
 
  LÁZEŇSTVÍ A WELLNESS  
  Lázně
Wellness
 
  ORGANIZACE CESTOVNÍHO RUCHU  
  Organizace cestovního ruchu
 
  SPORT  
  Letectví
Zimní sporty
Vodní sporty
Cykloturistika
Pěší turistika
Ostatní
 
  UBYTOVÁNÍ, STRAVOVÁNÍ, SERVIS NA CESTÁCH  
  Ubytování
Stravování
Gastronomie
Servis na cestách
Mapy
Web kamera
 
Království perníku

Proslov při otevření Naučné stezky F. Palackého.

PaedDr. Tomáš Bouda, ředitel Školského úřadu v Novém Jičíně
Ctěné dámy, vážení pánové, milí přátelé pohybu a vzdělávání!
Naučná stezka, jak praví slovníkové heslo, toť výchovně vzdělávací turistická trasa v terénu, vytyčená a vyznačená, s pevnými body, na nichž jsou vysvětlivky, určité zajímavosti.
Když výchovně vzdělávací, pak přijměte i pár slov od představitele školství.
Naučná vlastivědná stezka, kterou dnes slavnostně otevíráme, je nazvána jménem Františka Palackého. Je to přirozené, protože za týden vzpomínáme 120. výročí jeho úmrtí, protože stezka směřuje do míst, kde se narodil a prožil dětství, tedy míst jeho kořenů. A je to přirozené rovněž proto, že poznávání je se jménem Františka Palackého nerozlučně spjato.
Jistě nemusím zdůrazňovat jeho osobní přístup ke vzdělávání, bez něhož by nebyl uznávaným historikem a politikem. Zdůrazním však, že Palacký svou knihou o Komenském v roce 1829 rehabilituje tuto další významnou osobnost se vztahem k našemu regionu a otevírá cestu k jeho doceňování, dodnes neuzavřenou. František Palacký samozřejmě celým svým dílem rozhodně přispíval a přispívá ke vzdělávání, inspiruje k poznávání a vztahu k historii, vlasti, zároveň tím však k současnosti a k regionu. V našem okolí nacházel zapálené pokračovatele a já jsem rád, že většinou z řad učitelů. Připomenu např. vydání Moravského Kravařska v roce 1898 péči a úsilím příborského učitelstva, vydávání vlastivědného sborníku Kravařsko ve třicátých a čtyřicátých letech, či velké vzepjetí autorské,organizátorské a vydavatelské v šedesátých létech tohoto století spojené se jmény pánů Otto, Baláš, Štindl, Lankočí, Hanák.
Ne, budování naučné stezky v tomto krátkém exkursu nenajdete, protože se jedná o prvek moderní, v naší republice poprvé uskutečněný v roce 1965 v Medníku na Sázavě. Nyní se v podobě jedenácti a půlkilometrové trasy pěknou a zachovalou přírodou, s poznáváním přírodovědným i historickým tato náročná vlastivědná forma objevuje i na Novojičínsku.
Na přípravě stezky se podílela celá řada odborníků a organizátorů: na její přírodovědné části pracovníci oddělení ochrany přírody a krajiny referátu životní ochrany Okresního úřadu Nový Jičín a pracovníci Českého geologického úřadu v Praze. Historickou část připravili pracovníci Státního okresního archivu Nový Jičín, Okresního vlastivědného muzea v Novém Jičíně a PhDr. František Schwarz, který se dnešního otevření již nedožil.
Grafická úprava je spojena se jménem Jiřího Štipského, výrobu a instalaci realizovaly základní organizace Českého svazu ochrany přírody Nový Jičín, Fulnek a Valašské Meziříčí a obec Hostašovice. Na realizaci se podílely rovněž různé firmy, z nichž uvedu zejména firmu paní Marie Münsterové ze Suchdola nad Odrou. Všem patří poděkování a já věřím, že je po absolvování trasy vyjádříte.
Začal jsem Františkem Palackým a také jím skončím. Palacký nepatřil pouze k obdivovatelům J. A. Komenského, ale také k vyznavačům myšlenek Bernarda Bolzana, který v 18. století usiloval o reformu školství, o zavádění smyslového poznávání, tělocviku, praktických dovedností, tedy všeho, co naučná stezka nabízí. Jistě za tímto úsilím cítíte stejně jako já stařeckou kalakagathiu - ideál harmonie sil tělesných a duševních, soulad krásy a dobra.
Vaše účast zde dokazuje, že jste vyznavači stejných ideálů. Nechť vás dnes provází radost z jejich naplňování.

PaedDr. Tomáš Bouda,
ředitel Školského úřadu v Novém Jičíně

Diskusní fórum čtenářů
(prozatím žádný názor)

Zveřejněno 18.05.1996 v 12:17 hodin
Copyright 1998-2025 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
1 PRAHA
2 STŘEDNÍ ČECHY - ZÁPAD
3 STŘEDNÍ ČECHY-JIHOVÝCHOD
4 STŘEDNÍ ČECHY - SV - POLABÍ
5 JIŽNÍ ČECHY
6 ŠUMAVA - VÝCHOD
7 CHODSKO
8 PLZEŇSKO
9 TACHOVSKO - STŘÍBRSKO
10 ZÁPADOČESKÝ LÁZEŇSKÝ TR
11 KRUŠNÉ HORY - ZÁPAD
12 KRUŠNÉ HORY
13 ČESKÉ STŘEDOHOŘÍ-ŽATECKO
14 DĚČÍNSKO A LUŽICKÉ HORY
15 MÁCHŮV KRAJ
16 LUŽICKÉ HORY A JEŠTĚD
17 FRÝDLANTSKO
18 JIZERSKÉ HORY
19 ČESKÝ RÁJ
20 KRKONOŠE - ZÁPAD
21 KRKONOŠE - STŘED
22 KRKONOŠE - VÝCHOD
23 PODZVIČÍNSKO
24 KLADSKÉ POMEZÍ
25 HRADECKO
26 ORLICKÉ HORY A PODORLICKO
27 PARDUBICKO
28 CHRUDIMSKO - HLINECKO
29 SVITAVSKO
30 VYSOČINA
31 MORAVSKÝ KRAS A OKOLÍ
32 BRNO A OKOLÍ
33 PODYJÍ
34 LEDNICKO - VALTICKÝ AREÁL
35 SLOVÁCKO
36 STŘEDNÍ MORAVA - HANÁ
37 ZLÍNSKO
38 BESKYDY A VALAŠSKO
39 OBLAST OSTRAVSKO
40 OBLAST POODŘÍ
41 OPAVSKÉ SLEZSKO
42 TĚŠÍNSKÉ SLEZSKO
43 OBLAST JESENÍKY