CZECH TOURISM TURISTICKÉ REGIONY TR 14  SEVERNÍ MORAVA A SLEZSKO TR 13  STŘEDNÍ MORAVA TR 12  JIŽNÍ MORAVA TR 11  VYSOČINA TR 10  VÝCHODNÍ ČECHY TR 09  ČESKÝ RÁJ TR 15  KRKONOŠE TR 08  ČESKÝ SEVER TR 07  SEVEROZÁPADNÍ ČECHY TR 06  ZÁPADOČESKÉ LÁZNĚ TR 05  PLZEŇSKO TR 04  ŠUMAVA TR 03  JIŽNÍ ČECHY TR 02  STŘEDNÍ ČECHY TR 01  PRAHA PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY
Fulltext
Neděle 08.06.2025
  TOP 20  
  Databanka akcí
 
  KULTURNÍ, ZÁBAVNÍ A SPOTŘEBNÍ VYŽITÍ  
  Sportovní aktivity
Kultura
Zábava
Nákupy
 
  DOPRAVNÍ DOSTUPNOST A MÍSTOPIS  
  Dopravní dostupnost
Místopis
Přírodní zajímavosti
 
  POZNÁVACÍ CESTOVNÍ RUCH  
  Technická pamětihodnost
Církevní památka
Archeologie
Kultura
Lidová architektura
Hrady a zámky
Městské zajímavosti
Židovské památky
Ostatní
 
  LÁZEŇSTVÍ A WELLNESS  
  Lázně
Wellness
 
  ORGANIZACE CESTOVNÍHO RUCHU  
  Organizace cestovního ruchu
 
  SPORT  
  Letectví
Zimní sporty
Vodní sporty
Cykloturistika
Pěší turistika
Ostatní
 
  UBYTOVÁNÍ, STRAVOVÁNÍ, SERVIS NA CESTÁCH  
  Ubytování
Stravování
Gastronomie
Servis na cestách
Mapy
Web kamera
 
Království perníku

Obec Chanovice již po šesté pořádá novoroční pěší pochod

Obec Chanovice již po šesté pořádá novoroční pěší pochod, který upozorňuje na problematiku ukládání radioktivních odpadů. Pochod se uskuteční v sobotu 3. ledna 2009.
Něco informací k pochodu:
- trasa pochodu je volena tak, že území jenž účastníci obejdou znázorňuje plochu cca 300 ha, což je požadované území pro úložiště
- délka trasy cca 10 km členitou a pestrou krajinou Pošumaví
- na trase jsou tři odpočinková místa s občerstvením
- na trase jsou krásné výhledy na Šumavu
- v cílovém místě budou pro potěšení hrát muzikanti z Prácheňska (zpívat musí všichni)

Pozor:
Účastníci pochodu mohou od 8.oo do 10.oo hodin zdarma shlédnout v chanovickém skanzenu Chanovický betlém dubových soch v životní velikosti. Poděkování Vlastivědnému muzeu v Klatovech.

Další:
- SÚRAO dostalo zadání prověřit pro možné úložiště vojenské újezdy
- Starosta Obce Chanovice požádal písemně novou Radu Plzeňského kraje o podporu při řešení problematiky úložiště
- 36 měst a obcí Sdružení Prácheňsko jednomyslně nesouhlasí se způsobem jednání o úložišti a nesouhlasí s umístěním úložiště na svých správních územích
- uvažovaná plocha podzemního areálu je 306 ha, což je cca 450 fotbalových hřišť a nadzemního areálu je 20 ha
- v roce 2009 se mají intenzivněji rozběhnout přípravné práce pro vybudování úložiště, které byly částečně utlumeny v roce 2005

Přílohy:
- foto "Šumava jako na dlani od Chanovic"
- informace o přípravách úložiště v ČR
- pozvánka na pěší pochod 3.1.2009

Zdravím a děkuji za Vaši pozornost, Petr Klásek.
Zámek a skanzen Chanovice
Šumava jako na dlani od Chanovic
Úložiště jaderných odpadů má být obrovské podzemní zařízení minimálně na sto tisíc let.
Od poloviny devadesátých let patří Prácheňsko mezi vytypované lokality pro možné ukládání jaderného odpadu, dle vládní instituce SÚRAO (Správa úložišť radioaktivních odpadů). Na území našich obcí probíhají čtrnáct let průzkumné práce pro případnou stavbu úložiště. Prvních devět roků žádný ze starostů a zástupců pověřeného města neměl o průzkumu žádnou informaci. Ani čelní představitelé Plzeňského kraje nebyli obeznámeni s přípravami takové zásadní stavby. První informace získali až od starostů, kteří je v roce 2003 požádali o pomoc a podporu.

V Chanovicích proběhlo několik setkání ředitele SÚRAO, na jeho přání, se zastupiteli a starosty obcí možné lokality pro úložiště. Jelikož chápu nutnost hledat řešení, vždy jsem žádosti pana ředitele vyšel vstříc. Avšak slyšíme zlehčování problematiky, zpochybňování údajů z vládních dokumentů, atd. Když jsem citoval z oficiálních materiálů SÚRAO technické údaje, pan ředitel mne nařkl z přehánění a čerpání informací z nejasných zdrojů. Upřesnil jsem, že se jedná o písemný materiál, který jeho úřad vytvořil. Na to označil za viníky špatných údajů projektanty, které on vybírá a platí, prý ze zištných důvodů úložiště neúměrně zvětšují, aby mohli účtovat více peněz za nákladnější stavbu. Následně přednesl informace o minimalizaci rozsahu úložiště. V loňských podkladech o činnosti SÚRAO je naopak uveden fakt, že došlo v zadání k rozšíření ploch úložiště. Z původně uvažovaných skládkových ploch 195 hektarů (do roku 2005) k požadavku na zvýšení ploch na 306 hektarů (rok 2006).

Zaráží mne, když se setkám s občanem od jinud a on se zeptá: "Tak co, už jste si vyřešili ten váš problém na té vaší vesnici s tím vaším jaderným odpadem?" Cožpak se jedná o odpad a jen o náš lokální problém?

Mnohdy se setkávám s porovnáváním úložiště a protiraketového radaru. Jeden jasný rozdíl zde je. Radar je zařízení maximálně na desítky roků! Plánované hlubinné úložiště, tak jak je navrhované, zde má být desítky tisíc let! Není zde zachováno právo našim potomkům naše nynější rozhodnutí změnit.

Silná nedůvěra obcí a občanů vychází z nesystémového a přehlíživého chování vůči nim.
Proč na počátku nebyly předloženy jasné a v partnerském vztahu přímé náležitosti:
- Proč náš stát a náš občan potřebuje jadernou energetiku a úložiště?
- Co negativního souvisí s využíváním jaderné energetiky a s úložištěm?
- Jaké jsou technické potřeby pro řešení ukládání nynějších odpadů?
- Jak stát bude ekonomicky a společensky kompenzovat takovéto zařízení?

Na semináři k novele Atomového zákona v Senátu byl kladen důraz na čtyři body, které mi zde chybí:
1. Všeobecný dialog - pravidelná a otevřená informovanost s možností dotazů a vzájemná komunikace všech zúčastněných bez jakýchkoli zatajování.
2. Rovnost zúčastněných - rovnost jednotlivého občana v nejzapadlejší vísce a i té nejvyšší vládní instituce. Je nutné ctít neopakovatelnost každého člověka.
3. Kontrolu veškerých činností - potřeba ctít po celou dobu projetu. Od prvních přípravných kroků až po ukončení realizace a při provozu.
4. Odpovědnost - od první úvahy o jakékoli stavbě, od investora po nejdůležitější instituci. Musíme zachovávat možnost změnit naše nynější rozhodnutí se zpětnou vazbou.

Současná podoba Atomového zákona podle mého názoru obecně nezajišťuje všem stranám, kterých se problém dotýká, rovnocenné výchozí postavení při rozhodování. Věřím, že státní orgány skutečně začnou vnímat obce v těchto jednáních jako významné a rovnocenné partnery. Posílení vzájemné důvěry mezi státními úřady a obcemi považuji za nezbytný krok k pokračování diskusí a aktivit, usilujících o obecně přijatelné řešení této složité problematiky.

Petr Klásek Černický, starosta Obce Chanovice od roku 2000.
Pro doplnění několik informací ohledně úložiště, tak jak je nyní navrhováno:

V oficiální výroční "Zprávě" předložené Správou úložišť radioaktivních odpadů, se například uvádí, že vzhledem k dlouhodobé přípravě a případné realizaci úložiště:
- hrozí zdravotní a bezpečností rizika pro obyvatelstvo (nutno dále vyhodnocovat)
- hrozí ztráta tržní hodnoty objektů a pozemků v oblasti okruhu minimálně 10 km
- hrozí snížení poptávky po zemědělských a lesnických produktech z oblasti
- hrozí riziko poklesu podzemních vod a zánik místních zdrojů pitné vody
- hrozí negativní vlivy na životní prostředí a krajinný ráz území a okolí
- hrozí velké negativní vlivy na zachování a rozvoj rekreačních aktivit v území a okolí
- hrozí cílené vylidnění některé menší vesnice poblíž úložiště
- atd.

V této "Zprávě" jsou uváděny i předpokládané plochy pro jednotlivé součásti stavby:
- cca 306 hektarů hlubinného úložiště
- cca 19 hektarů povrchového areálu hlubinného úložiště
- dvě nové komunikační silniční napojení
- jedno nové železniční napojení
- další dva objekty mimo areál cca každý do 100 m2 pro důlní větrání, opět spolu se samostatnými komunikačními napojeními
- nové napojení do stávajících vodotečí pro stálé odvádění podzemních vod z úložiště
- případné další potřebné úpravy a skládky v okolní krajině

Dále nelze zapomínat, že při zpracovávání jaderných materiálů hrozí především:
-chybující lidský faktor při všech činnostech
-historická neznalost jaderné problematiky (prvopočátek před sto lety), co v budoucnu?
-teroristický útok na zařízení, jak při přepravě, tak na samotné úložiště
-havárie jakéhokoli druhu
-při skladování posuny v zemské kůře, praskliny ve skalním masívu a možnost průsaku vod
-jedná se o období skladování minimálně sto tisíc roků (dle odborných odhadů)


U časových náležitostí uvádím ze "Zprávy":
- 1990 - zahájení prací na hledání způsobu likvidace a vhodné lokality
- 2005 - "údajné vládní pozastavení prací"
- 2009 - zahájení fyzických průzkumných prací
- 2015 - určení dvou lokalit (hlavní a záložní)


!!Zde upozorňuji, že řádně zvolená zastupitelstva dotčených obcí, pověřeného města a kraje, byla o záměrech vybudovat na jejich správním území úložiště radioaktivních odpadů direktivně seznámena až na počátku léta 2003. Protože tehdy byly zahájeny pouhým okem viditelné přelety průzkumného vrtulníku nad jednotlivými lokalitami! Přitom průzkumy zde probíhaly již devět roků.
Pozvánka na pěší pochod 3.1.2009
Obec Chanovice pořádá
v sobotu 3. ledna 2009

PĚŠÍ POCHOD
Chanovice - Dobrotice - Holkovice - Plácek
Újezd u Chanovic (Šumava jako na dlani) - Chanovice

Novoroční procházka krásným územím, které je mezi vytipovanými lokalitami
ke stavbě
úložiště radioaktivního odpadu!!!


Start: 8.3o - 9.3o hodin od zámku Chanovice
Ukončení: ve 13.oo hodin s hudbou a se zpěvem
v Kulturním domě v Chanovicích
Startovné: 60,- Kč bude použito na úhradu
občerstvení účastníků a na tiskoviny


- Podpořte svojí účastí snažení naší obce o veřejné, reálné, odborné, odpovědné a ohleduplné hledání řešení
velkého celorepublikového problému: "Kam s ním"???
- Zamysleme se při procházce v Pošumaví nad činy,
které mají mít důsledky deseti tisíců roků!!!

Chraňme naši obec a naši republiku pro zdravý a plnohodnotný život našich dětí!

Petr Klásek

DALŠÍ INFORMACE: Zámek Chanovice
Zveřejněno 29.12.2008 v 19:47 hodin
Copyright 1998-2025 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
1 PRAHA
2 STŘEDNÍ ČECHY - ZÁPAD
3 STŘEDNÍ ČECHY-JIHOVÝCHOD
4 STŘEDNÍ ČECHY - SV - POLABÍ
5 JIŽNÍ ČECHY
6 ŠUMAVA - VÝCHOD
7 CHODSKO
8 PLZEŇSKO
9 TACHOVSKO - STŘÍBRSKO
10 ZÁPADOČESKÝ LÁZEŇSKÝ TR
11 KRUŠNÉ HORY - ZÁPAD
12 KRUŠNÉ HORY
13 ČESKÉ STŘEDOHOŘÍ-ŽATECKO
14 DĚČÍNSKO A LUŽICKÉ HORY
15 MÁCHŮV KRAJ
16 LUŽICKÉ HORY A JEŠTĚD
17 FRÝDLANTSKO
18 JIZERSKÉ HORY
19 ČESKÝ RÁJ
20 KRKONOŠE - ZÁPAD
21 KRKONOŠE - STŘED
22 KRKONOŠE - VÝCHOD
23 PODZVIČÍNSKO
24 KLADSKÉ POMEZÍ
25 HRADECKO
26 ORLICKÉ HORY A PODORLICKO
27 PARDUBICKO
28 CHRUDIMSKO - HLINECKO
29 SVITAVSKO
30 VYSOČINA
31 MORAVSKÝ KRAS A OKOLÍ
32 BRNO A OKOLÍ
33 PODYJÍ
34 LEDNICKO - VALTICKÝ AREÁL
35 SLOVÁCKO
36 STŘEDNÍ MORAVA - HANÁ
37 ZLÍNSKO
38 BESKYDY A VALAŠSKO
39 OBLAST OSTRAVSKO
40 OBLAST POODŘÍ
41 OPAVSKÉ SLEZSKO
42 TĚŠÍNSKÉ SLEZSKO
43 OBLAST JESENÍKY