CZECH TOURISM TURISTICKÉ REGIONY TR 14  SEVERNÍ MORAVA A SLEZSKO TR 13  STŘEDNÍ MORAVA TR 12  JIŽNÍ MORAVA TR 11  VYSOČINA TR 10  VÝCHODNÍ ČECHY TR 09  ČESKÝ RÁJ TR 15  KRKONOŠE TR 08  ČESKÝ SEVER TR 07  SEVEROZÁPADNÍ ČECHY TR 06  ZÁPADOČESKÉ LÁZNĚ TR 05  PLZEŇSKO TR 04  ŠUMAVA TR 03  JIŽNÍ ČECHY TR 02  STŘEDNÍ ČECHY TR 01  PRAHA PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY
Fulltext
Neděle 08.06.2025
  TOP 20  
  Databanka akcí
 
  KULTURNÍ, ZÁBAVNÍ A SPOTŘEBNÍ VYŽITÍ  
  Sportovní aktivity
Kultura
Zábava
Nákupy
 
  DOPRAVNÍ DOSTUPNOST A MÍSTOPIS  
  Dopravní dostupnost
Místopis
Přírodní zajímavosti
 
  POZNÁVACÍ CESTOVNÍ RUCH  
  Technická pamětihodnost
Církevní památka
Archeologie
Kultura
Lidová architektura
Hrady a zámky
Městské zajímavosti
Židovské památky
Ostatní
 
  LÁZEŇSTVÍ A WELLNESS  
  Lázně
Wellness
 
  ORGANIZACE CESTOVNÍHO RUCHU  
  Organizace cestovního ruchu
 
  SPORT  
  Letectví
Zimní sporty
Vodní sporty
Cykloturistika
Pěší turistika
Ostatní
 
  UBYTOVÁNÍ, STRAVOVÁNÍ, SERVIS NA CESTÁCH  
  Ubytování
Stravování
Gastronomie
Servis na cestách
Mapy
Web kamera
 
Království perníku

Nový BROLN

časopis Folklor č.2/2006
Rozhovor čísla... Nový BROLN
"Brněnský rozhlasový orchestr lidových nástrojů" (BROLN) patřil dlouhá léta k špičkovým koncertním tělesům tehdejšího Československa, který rozdával potěšení a radost z našich lidových písní doslova po celém světě. Orchestrem prošla celá plejáda dodnes vzpomínaných a uznávaných muzikantů, zpěváků i dramaturgů. Z pozice primáše jej vedly ty největší osobnosti primášského řemesla. Několik let po sametové revoluci byl v roce 19 2 založený BROLN vedením Českého rozhlasu téměř zrušen, nakonec se našla jiná forma jeho další činnosti... Významné však je, že v závěru minulého roku přistoupilo současné vedení Českého rozhlasu k jeho opětovnému obnovení. To mne vedlo k rozhovoru s ředitelem studia Českého rozhlasu Brno Ludvíkem Němcem, jehož obsahem byla obnova tohoto tělesa.
Pane řediteli, BROLN v letech 1952-1993 představuje pro naše milovníky a obdivovatele lidové hudební kultury a folkloru značku té nejvyšší umělecké kvality. Byl nositelem uměleckého zpracování lidových písní, stanovil nový hudební výraz tradiční lidové hudby, vychoval desítky vynikajících a dodnes uznávaných zpěváků lidových písní, stal se vzorem pro další (byť amatérské) lidové kapely, přivedl tisíce posluchačů k oblibě a pravidelnému poslechu lidových písní a hudby. Jaké byly příčiny jeho zrušení v roce 1993?
Nechci slovíčkařit, ale tohle upřesnění je i po letech důležité: BROLN nikdy zrušen nebyl. Kapela tehdy ale přešla z pozice interního rozhlasového tělesa na externí formu spolupráce - přičemž jí rozhlas smluvně garantoval jistý objem natáčení, veřejných koncertů apod. Rozhlas také ponechal kapele v užívání ryze rozhlasovou značku - a nebyla to formalita, vždyť BROLN ani nezmizel z rozhlasového vysílání. Tehdejší rozhodnutí nejužšího vedení Českého rozhlasu se nedotklo jen BROLNu, ale i dalších rozhlasových hudebních těles. Domnívám se, že hlavním důvodem byla tehdejší ekonomická situace Českého rozhlasu. Jsem rád, že ta současná ekonomická situace může být důvodem k opětovnému "včlenění" BROLNu do Českého rozhlasu. O tomto kroku jsme s generálním ředitelem Václavem Kasíkem snili a mluvili už několik let, čekali jsme jen na navýšení koncesionářských poplatků.
Říká se, že nikdo nevstoupí dvakrát do stejné řeky. Jak to tedy bude s BROLNem dnes?
BROLN vstupuje do stejné řeky každodenně - a to do řeky s živou vodou. To mám na mysli lidovou hudbu. Mám-li být ale čistě věcný, celý "útvar BROLN bude sestávat z hudebního dramaturga Jiřího Plocka, uměleckého vedoucího Jindřicha Hovorky, dalších pěti muzikantů a nezbytné produkční a technické podpory.
Pane řediteli, můžete nastínit dramaturgické aspekty obnovené činnosti BROLN? Bude odlišná a v čem od dramaturgie původního tělesa, kterou zpracoval před rokem zesnulý Jaroslav Jurášek?
Dramaturgů BROLNu byla celá řada, já bych vzpomněl aspoň ty, které jsem znal osobně - Jaroslava Jakubíčka, Vlastimila Pešku a samozřejmě Jaroslava "Cardu" Juráška. Většina posluchačů - i já osobně - má ale BROLN spjatý i s naším dlouholetým hudebním redaktorem Jaromírem Nečasem. Nezastírám, že zárukou jisté kontinuity a kvality je pro mě třeba i to, že stávající dramaturg Jiří Plocek si je v uměleckých názorech blízký s naším "legendárním" Nečasem. Stejně tak nezastírám, že má odpověď tedy pochází především z Plockovy hlavy. Tedy budu spíše citovat: Posun tu bude především od větší orchestrální praxe a rozsáhlého studiového natáčení autorských úprav lidové hudby k menší a flexibilnější kapele a k živému koncertování. Ostatně - obdobný a v dnešní době pochopitelný trend můžeme zaznamenat třeba i na Slovensku, v zemi nám folklorně nejbližší. Nový BROLN by měl být živým spojovacím prvkem mezi regiony a Českým rozhlasem, umělecká komunikace s regiony bude jedním z nosných pilířů dramaturgie. Proto nové snímky by měly ve větší míře vznikat na koncertech a ze spoluprací s regionálními muzikanty a zpěváky. Dalším úkolem je samozřejmě také vlastní prezentace tělesa, jeho muzikantských kvalit - čímž se budeme snažit reprezentovat na různých akcích i naši domovskou instituci, Český rozhlas.
V jakém časovém horizontu předpokládáte premiérový koncert nového BROLN a bude možno jej brzy také slyšet na rozhlasových vlnách nebo zakoupit jím nastudované skladby na nových hudebních nosičích?
S největší pravděpodobností se veřejná premiéra odehraje někdy v dubnu v Brně. Zhruba v téže době už začne i koncertní praxe v regionech. Všechny tyto aktivity se odrazí samozřejmě ve vysílání - už od ledna jsme změnili vysílací schéma našeho regionálního vysílání tak, abychom mohli každý pátek věnovat BROLNu samostatnou mutaci pořadu Na moravskou notu, chystáme i nové pořady BROLNu na celoplošných okruzích.
Kterým regionům se budete především věnovat?
Jsme s dramaturgem zajedno, že naším cílem je komunikace se všemi regiony České republiky, nejen s Moravou. Právě z takovýchto setkávání mohou vznikat zajímavé a dramaturgicky pestré počiny. Jiří Plocek přesně říká, že chceme upozorňovat na krajový svéráz i tam, kde je v dnešní době zdánlivě odsunut na okraj zájmu komerčně orientovaných médií.
Víte již také, z jakého okruhu budou vybíráni zpěváci?
Doufáme, že dokážeme oslovovat všechny, jež na úrovni reprezentují svůj region, svou lokalitu a koneckonců i sami sebe, jako zralé nebo naopak perspektivní interpretační osobnosti.
Pane řediteli, co přejete novému tělesu nad jeho pomyslnou kolébkou?
No... ono není zase tak nové a řekl bych, že ti muzikanti patří spíš za hospodský stůl než do kolíbky. Tak jim přeji - jim a vlastně i sobě a především samozřejmě posluchačům - aby v té pomyslné rozhlasové hospodě zněla hudba, která roztančí nejen nohy, ale i srdce...

Otázky kladl František Synek

Zveřejněno 19.03.2006 v 23:35 hodin
Copyright 1998-2025 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
1 PRAHA
2 STŘEDNÍ ČECHY - ZÁPAD
3 STŘEDNÍ ČECHY-JIHOVÝCHOD
4 STŘEDNÍ ČECHY - SV - POLABÍ
5 JIŽNÍ ČECHY
6 ŠUMAVA - VÝCHOD
7 CHODSKO
8 PLZEŇSKO
9 TACHOVSKO - STŘÍBRSKO
10 ZÁPADOČESKÝ LÁZEŇSKÝ TR
11 KRUŠNÉ HORY - ZÁPAD
12 KRUŠNÉ HORY
13 ČESKÉ STŘEDOHOŘÍ-ŽATECKO
14 DĚČÍNSKO A LUŽICKÉ HORY
15 MÁCHŮV KRAJ
16 LUŽICKÉ HORY A JEŠTĚD
17 FRÝDLANTSKO
18 JIZERSKÉ HORY
19 ČESKÝ RÁJ
20 KRKONOŠE - ZÁPAD
21 KRKONOŠE - STŘED
22 KRKONOŠE - VÝCHOD
23 PODZVIČÍNSKO
24 KLADSKÉ POMEZÍ
25 HRADECKO
26 ORLICKÉ HORY A PODORLICKO
27 PARDUBICKO
28 CHRUDIMSKO - HLINECKO
29 SVITAVSKO
30 VYSOČINA
31 MORAVSKÝ KRAS A OKOLÍ
32 BRNO A OKOLÍ
33 PODYJÍ
34 LEDNICKO - VALTICKÝ AREÁL
35 SLOVÁCKO
36 STŘEDNÍ MORAVA - HANÁ
37 ZLÍNSKO
38 BESKYDY A VALAŠSKO
39 OBLAST OSTRAVSKO
40 OBLAST POODŘÍ
41 OPAVSKÉ SLEZSKO
42 TĚŠÍNSKÉ SLEZSKO
43 OBLAST JESENÍKY